Saturday, August 13, 2011

Kek Coklat...

Assalamualaikum...
Alhamdulillah, ari ni dah hari ke 14 ramadhan.. syukur kerana kita berjaya mengharunginya bagi melaksanakan suruhanNya. Rebutlah sebanyak mungkin fadhilat yang tak mungkin kita dapat di bulan2 yang lain..
Hmm kita teruskan ngan resepi yang mama nak share...
Insyaallah, resepi yang mama share, dah pun mama cuba..yang menepati selera mama dan keluarga saja yang akan mama paparkan untuk simpanan mama dan mungkin bleh jadi rujukan untuk sesiapa yang berminat..
Kali ni mama nak share resepi Kek Coklat Cawan Kukus.. dah beberapa kali mama cuba dan hasilnya mmg puas ati :)
terima kasih pada tuan punya resepi...kalau tak salah mama Puan Hajah Noraini Zakaria.. mama copypaste je ye..




Kek Coklat Cawan Kukus

Bahan-bahan :
(A)

150 gm minyak masak/jagung

180 gm susu cair

200 gm gula kastor

220 gm susu krimer manis

1 sudu teh emulco coklat


(B)

50 gm serbuk koko

90 gm tepung gandum

1/2 sudu teh soda bikarbonat

1/2 sudu teh serbuk penaik

(C)

3 biji telur, dipukul dengan garfu hingga sebati


Cara Membuatnya :

1. Satukan bahan-bahan A dalam sebuah periuk. Kacau atas api perlahan hingga gula hancur. Jangan sampai mendidih.Angkat dari api dan biarkan suam.

2. Masukkan telur yang telah dipukul tadi dan kacau rata.

3. Ayakkan bahan B dan masukkan ke dalam adunan A. Pukul dengan hand-mixer hingga adunan menjadi licin.

4. Rehatkan adunan 20 minit. Tuangkan ke dalam cawan-cawan kecil atau bekas aluminium dan kukus selama 20 minit hingga masak
.

4 comments:

  1. akak dah copy resepi..nak cuba..
    nanti akak post gambar n komen..K
    jomlah ke blog akak
    http://fouuzie.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. camana kak..dah buat ke blom...mama dilanda kesibukan..tak sempat nk jenguk blog..hrp2 menjadi percubaan akak..mama akan singgah ke blog akak =)

    ReplyDelete
  3. teh emalco coklat tu kat mane boleh dapat?

    ReplyDelete
  4. mama,emulco coklat 2 ape ek?sy ni br brjinak2 bljr bt kek :-)

    ReplyDelete

Cerrr KomeN Skett!!...Ahaks..