Tuesday, August 9, 2011

SuP Tulang IstiMewa..

Hari ni menu simple je....tak banyak masa...
alif takmo duduk dlm walker..mintak dukung je, dah kol 6 pun tak dapat mula masak lagi..
En.Hubby balik baru la dapat jenguk dapur..huhu

Emm..menu ari nih..sup tulang. request dari En. Hubby tuuuu... kena la sedaya upaya sediakan hehe..sib baik En.Hubby dah siap2 rebus sebelum dia p keje tadi..so, tak la lama sgt kena rebus.
keylah, takmo citer panjang..mama nak share resepi sup tulang yg bagi mama amat menepati citerasa mama sekeluarga.. mama ambil dari dapur cikmin.com .. time kasih n mama mintak copypaste kat sini ye cikmin..



Bahan-bahannya:

2kilo tulang dan 1kilo daging

2biji bwg besar,10biji bwg putih,5inci halia(sume bahan2 ni dikisar)

2inci halia,2biji putih,8biji bwm merah (sume bahan2 dimayang halus)

2peket kecil rempah sup

4inci lengkuas diketuk sekali

2peket sup bunjut tulang

4btg daun sup(cuci bahagian akar hingga bersih)

air

minyak untuk menumis

*boleh tambah kentang dan karet

Cara-caranya:

1.Tumis bahan2 yg dimayang halus sehingga naik baunyer,kemudian masuk bahan sup,sup bunjut,bahan kisar kacau rata hingga kekuningan.

2.Bancuh rempah sup dgn air dan tumis hingga keluar minyak.

3.Masukkan tulang dan daging hingga keluar airnyer dan hilang warna darahnyer.

4.Keluarkan sup bunjut.buka ikatan sup bunjut dan blender bahan2 rempah,isi air penuh blender sehingga 3x.

5.Masukkan lengkuas dan batang sup.

6.Tambah air secukupnyer,masak sehingga 2jam atau sehingga dading benar2 empuk.

7.Setelah daging empuk baru dimasuk garam dan perasa.

8.Taburkan hirisan daun bawang dan bawang goreng.

Kalau nak makan dengan sambal kicap pun boleh la buat ikut resepi kat bawah ni, mudah jek.

Blender 30biji cili padi dan 3 ulas bwg putih,campurkan dengan kicap manis



No comments:

Post a Comment

Cerrr KomeN Skett!!...Ahaks..

Post a Comment